Biztonsági tanácsok jéghokihoz


Az alábbi tippek segítenek a sérülések megelőzésében.

Természetesen elengedhetetlen, hogy a gyerek jól tudjon korcsolyázni. Lényeges, hogy biztonságosan tudja kezelni az ütőt is. A játékhoz meghatározott védőfelszerelés szükséges.

  • Sisak állvédővel és állszíjjal: Ez a felszerelés legfontosabb része. Pontosan illeszkedjen a fejre, és mindig legyen rögzítve!
  • Korcsolya: Természetesen itt is fontos a jó méret. Legyen mindig éles! Így kevésbé akad meg a karcolatokban, és jobban is csúszik. Jó, ha megtámasztják a bokát és meg vannak erősítve a lábujjaknál.
  • Váll-, könyök-, térd- és lábszárvédők: Ezek mind hozzátartoznak a hoki-felszereléshez – nem véletlenül. A lábszárvédőknél fontos, hogy kemény külső rétegük legyen és leérjenek egészen a korcsolyáig.
  • Nadrág: Speciális hoki-felszerelés. Térdig ér, és minden oldalról párnázott.
  • Kesztyű: Szintén legyen specifikusan a sportághoz való – úgy kell megvédenie a kézfejet, hogy közben az tudjon mozogni.
  • Szuszpenzor: Általában hozzá tartozik a hokinadrághoz, de bármilyen sportfelszerelésből kölcsönvehető.
  • Nyakvédő: Bár nem feltétlenül része a kötelező felszerelésnek, hasznos lehet az eltévedt ütők és korcsolyaélek ellen.
  • Szájvédő: Nem csak a fogat, hanem a nyelvet, az ajkakat és az arcot is védi. Segíthet megelőzni a fej-és nyaksérüléseket, mint például az agyrázkódás és az állkapocstörés.

A kapusoknak másféle sisakot, korcsolyát, nyakvédőt és szuszpenzort kell hordaniuk. Ezen kívül ezeket is viselniük kell:

  • Mamut (párnázott lábszárvédő): Mindig megfelelő hosszúságú legyen, és elég vastag, hogy a legkeményebb ütéstől is megvédjen!
  • Karvédő: Itt is fontos a hosszúság: érjen a felkartól a csuklóig!
  • Mellkasvédő: Az egész oldalt be kell borítania!
  • Botos kesztyű: Legyen vastag, és takarja be az alkar nagy részét, de ne akadályozzon az ütőkezelésben!
  • Lepkés kesztyű: Itt fontos a vastag bélés a csuklónál és a tenyérnél. Szintén takarja be az alkart is!

 


Fontos a bemelegítés, hogy elkerüljük a rándulásokat és az izmok meghúzódását. A körbe-körbe korcsolyázáson kívül az alábbi területekre különösen figyelni kell:

  • Ágyék-izomzat: A korcsolyázás a sétánál és futásnál jobban terheli ezt az izmot. Nyújtása: az egyik lábat hátra nyújtjuk, és minél mélyebbre helyezzük a testsúlyt. Aztán ugyanez a másik oldalra is.  
  • Hát és törzs: A korong ellövése a mindennapi élethez képest szokatlan módon megmozgatja a törzset. Bemelegítés: Törzsfordítások (ütő a váll mögött).
  • Térdízület, hátsó-combizmok nyújtása: A bokánál fogva hátul minél magasabbra húzzuk a behajlított lábat. 
A sport, még az óvintézkedések betartása mellett is igen veszélyes, ezért soha ne hagyjuk felügyelet nélkül a gyerekeket, és mindig legyen kéznél jól felszerelt elsősegélyláda! Különösen igaz ez, ha természetes vizek jegén játszunk. Ilyenkor győződjünk meg róla, hogy a jég mindenhol elég vastag, és ne menjünk gyanús területre (még a labdáért sem)! A szabadtéri hokizásnál fontos a meleg öltözködés is. A jégről, hóról visszaverődő UV-sugárzás igen intenzív lehet, nem árt tehát a fényvédő krém sem.

 



Szerző: Tóth Réka