Szezonális














 

Mit tegyünk, ha autónk elakadt a hóban?


Mielőtt elindulnánk

Az egyszerű sablon szöveg után - nevezetesen, hogy indulás előtt tájékozódjunk az útviszonyokról - két egyszerű tanácsot adnánk. Az üzemanyagtartály legyen tele! Indulás előtt tegyünk be néhány pokrócot és/vagy meleg ruhát!


Hol tájékozódhatunk az útviszonyokról?

Aktuális információk, adatbázisok>>





Mit tegyünk, ha elakadtunk?

Helyszínbiztosítás! Ha egyedül vagyunk az úton, használjuk az elakadásjelző háromszöget (még ha ez könnyen el is tűnhet a hó alatt) és a vészvillogót!

Mielőtt lemerül a telefonunk, küldjünk SMS-t pontos helyünkről néhány ismerősünknek, majd telefonon hívjuk fel őket, hogy megkapták-e!

NE induljunk gyalog útnak! A statisztikák és a tapasztalatok azt mutatják, lényegesen biztonságosabb az autóban megvárni a segítséget!

Takarékoskodjunk az üzemanyaggal! Ne felejtsük el, hogy minden fogyasztó (rádió, világítás, fűtés stb.) növeli az üzemanyag-fogyasztást. Természetesen a biztonság megteremtése érdekében indokolt lehet a fényszóró, illetve elakadásjelző üzemeltetése.

NE hagyjuk bekapcsolva a világítást, rádiót stb., ha nem jár a motor! A hidegben az akkumulátor gyorsan lemerülhet!

Vegyük számba a rendelkezésre álló meleg holmikat! Takaró, meleg ruha, váltó lábbeli.

Negyedóránként próbáljuk átmozgatni magunkat! Ez javítja a keringést, továbbá hőtermelő hatása is van, így csökkentve a kihűlés esélyét.

Keressük a kihűlés jeleit!


Reális veszély-e a szén-monoxid-mérgezés?

Ezzel kapcsolatban kétféle tanácsot olvasni. Természetesen az egyik szerint nem, míg a másik szerint igen. Nem meglepő, de az igazság a kettő közt van. Esély van, de általában kicsi.

A szél mozgása nagyobb valószínűséggel elfújja a kiáramló kipufogó gázt, természetesen olyan ritka eset is előfordulhat, hogy a gépjármű felé áramoltatja hosszabb időn keresztül.

Amennyiben a kipufogó rendszer valahol ereszt, pl. a kocsiszekrény alatt, ez szintén növelheti a szén-monoxid beáramlását.

Az autó körül kialakuló hótorlasz elősegítheti a kipufogó gáz felhalmozódását, ilyen esetben ismételten reális esély van a mérgező gáz bejutására.

A motortér és a kipufogócső környékén a hó általában elolvad, így pl. a kipufogó eltömődésére nincs esély, ha mégis bekövetkezne, az a motor leállásával járna. A motortér körül felhalmozódó hó némiképp csökkentheti az oxigénszintet, így tökéletlen égés zajlik le, amely szén-monoxid képződéssel jár. Azonban ennek mértékről egyértelmű adatokat írni komoly szakmaiatlanság lenne. Feltételezés szerint ez jelentős mértéket nem ölthet.

Összefoglalva: kicsi az esély a szén-monoxid-mérgezésre, ha pedig ennek a lehetősége eszünkbe jut, tovább csökken. Hogy miért? Mert odafigyelünk a kezdeti tünetekre. Ha pedig még óvatosabbak akarunk lenni, akkor időnként lapátoljuk el az autó körül a havat!
 
Szerző: Marsi Zoltán
Utolsó frissítés: 2013.11.24.