Szerény eredmények az újraélesztés gyakorlati kivitelezése tekintetében


Negyvenegy 11-12 éves diákot vontak be abba a vizsgálatba, mely az újraélesztési hajlandóságot vizsgálta. Valamennyi diák újraélesztési oktatáson vett részt, melyen természetesen gyakorlatban is elsajátították a szükséges ismereteket. A néhány héttel később elvégzett elméleti kérdésekre döntő többségük jó eredménnyel válaszolt, azonban gyakorlati készségeik terén már nem volt ilyen sikeres a vizsgálat. A negyvenegy diák közül egyetlen egy tudta csupán hibátlanul elvégezni gyakorlóbabán a beavatkozást, a tanulók döntő többsége mulasztotta el a segítséghívást (mentőhívást), de egyéb hibák is előfordultak.
 

A vizsgálat rámutat arra, hogy jelentős fejlesztéseket kell még elérni az elsősegély-, azon belül is az újraélesztés oktatása terén, továbbá érdemes figyelemmel kísérni az oktatott hallgatók gyakorlati tudását időről időre.

*Szerzői kiegészítés (elsosegely.hu):

Európai szakmai fórumokon sok szakmai kritika éri olykor az amerikai, lényegesen leegyszerűsített laikus újraélesztési protokollt (1. Hívj mentőt!, 2. Végezz mellkasi kompressziót!), azonban többek közt ezen felmérés eredménye tükrében lehet érdemes ezen a kritikán olykor elgondolkodni. Hangsúlyoznánk, hogy nem feltétlenül értünk egyet a teljes leegyszerűsítéssel, inkább azt hangsúlyoznánk, hogy sokkal több és sokkal szélesebb körű felmérést kellene végezni az oktatási hatékonyság vizsgálatával kapcsolatban.

 

Forrás:
Lester C1, Donnelly P, Weston C, Morgan M. (1996) Teaching schoolchildren cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation. 1996 Feb;31(1):33-8.

Utolsó frissítés: 2014.07.09.