Szubszaharai példa az elsősegély-oktatásra


Az elsősegélynyújtás elsajátítása gyermekek számára hatékony oktatási anyagok létrehozásával. Egy szubszaharai afrikai példa bemutatásával a Belga Vörösereszt tolmácsolásában. 

A két előadó, így mutatja be magát:
 
Jorien Laermans – orvostudományokból PhD-zet a belgiumi Leuven Katolikus Egyetemén, a Belga Vöröskereszt módszertani szakértője. Lelkes, ötletes és megszállott kutató.
 
Kristopher Tharris – oktatási és menedzsment tanácsadó, oktatás technológiai master fokozattal rendelkezik. Lelkes, kreatív és empatikus oktató.
 
Eredeti publikáció előrhető ITT.
 
 
Miről szól az előadás?
1. rész: A projekt bemutatása - Miért? • Mit? • Hogyan?
2. rész: Hogyan alkalmazza ezt a saját gyakorlata során?
 
Kezdjük a miérttel! Fényképes újságcikkeket mutatnak be, ezek tőmondatokban így hangzanak:
 
A rendőrség elmondása szerint az 5 éves kisfiú megmentette a heroin túladagolt szüleit.
Négy éves fiú mentette meg az eszméletlen édesanyja életét.
Csak 17 éves, de már megmentett egy emberi életet. Köszöni az iskolai elsősegély oktatásnak.
12 évesen tanulta meg az újraélesztést, soha nem gondolta, hogy ennek köszönhetően ment meg egy életet.
Fiú, 12 éves, részt vett egy iskolai újraélesztés oktatáson és megmentette a nővére életét.
 
 
A projekt előzménye
 
Az Afrikai Vöröskereszt régóta felismerte, hogy nagy szükség van az afrikai körülményekhez igazodó elsősegély-oktatásra. Az alacsony költségekkel megvalósítható képzések, információs anyagok jelentősen csökkenthetik a balesetek számát és egyes betegségek kialakulását. 2009 ás 2011 között számos, naprakész útmutatót készítettek, kifejezetten az afrikai körülményekhez igazodva. Figyelembe vették a legmodernebb iránymutatásokat, számos betegség-, sérülés- és balesetmegelőzési tanácsot fogalmaztak meg. Az ajánlásokat 2016-ban frissítették. 
 
 
Mit?
 
A gyermekek számára az alábbiak szükségesek a segélynyújtási ismeretek elsajátításához:
  • figyelembe kell venni a nemzeti tantervet
  • nem korlátozódhat csak az iskolai tantervre
  • fő célcsoport a tanterven kívüli csoportok
Meg kell határozni:
Mely elsősegély-témákat kell tanítani?
Milyen korban?
Milyen oktatási módszerek hatékonyak? 
Milyen oktatási anyagokat kell használni?
 
 
Hogyan?
 
A kérdés megválaszolásához 5-18 év közötti diákoknál vizsgáltak meg az elsősegélynyújtás iránti
  • érdeklődést
  • szaktudást
  • gyakorlati készséget
11.446 eredeti publikációt és 819 összefoglalást tanulmányoztak át. A publikációk 44%-a Európában, 24%-a Ázsiában, 16%-a Észak-Amerikában, 10%-a Ausztráliában született. Ezek 40%-a az újraélesztéssel, 28%-a a segélynyújtás lépéseivel, 6%-a a légúti idegentest eltávolításával, 5%-a az égési sérülésekkel, 3-3% az erős és gyenge vérzéssel kapcsolatos. 
 
Az egyes témakörök oktatásánál a fokozatosság elvét kell követni, meg kell határozni a különböző oktatási szinteken elérendő célokat. Fontos, hogy az egyes szinteken rendszeres ismétlés és tudásbővítés történjen. 
 
Módszertani megközelítésük alapja az ún. tanulási spirális, melynek 3 szintje a következő:
 
1. Ismeretek bevezetése, a részletes kifejtés mellőzése mellett
2. A korábbi ismeretek bővítése újabb információkkal
3. Ismétlés, újra struktúrálás, a hosszú távú memóriába történő beépülés segítése.

Ábra: a szövegben említett tanulási spirál

Gyakorlati példa alapján:
  • 5-6 éves korban ismerje meg az égési sérülés fogalmát, kialakulásának lehetőségét, a legfontosabb ellátási lépéseket.
  • 7-8 éves korban (ismétlést követően) tanulja meg, milyen esetekben kell orvoshoz fordulni.
  • 11-12 éves korban sajátítsa el az égés fokozatait.
 
A vizsgálati eredmények összefoglalásaként megállapítható, hogy
  • az olcsó oktatási segédanyagok (könyvek) segíthetik az elsajátítást, DE NEM VÁRHATÓ EL JELENTŐS EREDMÉNY ezek használatával
  • az elsősegély-oktatás területén kulcsszerepe van az alternatív pedagógiai módszereknek – NEM VÁRHATÓ EL JELENTŐS EREDMÉNY A HAGYOMÁNYOS oktatási módszerrel: tanári bevezetés, téma ismertetése, tanári kérdések a tanulókhoz, majd összefoglalás. 
  • KÜLÖNÖSEN FONTOS az elsősegélynyújtást oktatók rendszeres továbbképzése, egymás közötti tapasztalatcsere támogatása. 
 
Hogyan alkalmazza (a tudományos eredményeket) a saját gyakorlatán belül?
 
1. Tekintse át a csoport összetételét, tulajdonságait – a csoporthoz igazítsa célkitűzéseit! Minden csoporthoz más-más célkitűzés lehet indokolt!
2. Az adott csoporthoz illessze az alkalmazott módszertant.
3. A kontextus alkalmazkodjon a csoporthoz.  
 
A vizsgálatok alapján, az egyes életkorokban a leginkább javasolt módszerek rangsora:
 
5-8 év
1. játék
2. történetmesélés
3. ének
 
9-12 év
1. esettanulmány
2. játék
3. szerepjáték (szimuláció)
 
13-18 év
1. szerepjáték
2. prezentáció
3. esettanulmány / kisfilm / fantom
 
Nyomtatott vagy digitális oktatási segédanyagot a 12-16 év közötti korosztálynak célszerű biztosítani. 
 
A konferenciáról szóló öszefogleló cikk elérhető ITT.
 

Szerző:  Marsi Zoltán - tanár, elsősegély-szakoktató
Utolsó frissítés: 2018.08.26.