Vízimentés 4. - Önmentés


Mit tegyünk, ha mi magunk kerülünk bajba? Önmentésről akkor beszélünk, ha a bajba jutott személy a veszélyt felismerve saját maga segíti a partra jutását.

Legyen szó kimerülésről, kihűlési tünetekről vagy általános rosszul létről ezek felismerése, majd a biztonságos helyre jutás életet menthet.
 


Viselkedés vészhelyzetben

Mi szükséges ahhoz, hogy megmeneküljünk egy szorító helyzetből? Első és legfontosabb a felkészülés. Ismerkedjünk meg a vizek veszélyeivel, tanuljuk meg azok hatékony felismerését, sajátítsuk el a pánikkezelés lehetőségeit, majd gyakoroljuk az önmentési folyamatokat. Ha bajba kerülünk a következő négyes szabályt kövessük:

 
1. Állj meg!

2. Lélegezz nyugodtan!

3. Gondolkodj!

4. Cselekedj!


 
Állj meg! - Ne kezdjen el intenzíven kapálódzni, ne növelje a kar- és lábmunka tempóját! Álljon meg! Ha növeli az izommunkát növekszik az oxigén felhasználás, ezzel együtt kimerülés foka is.

Lélegezz nyugodtan! - A pánik, a szervezet fokozott oxigénigénye szükségessé teszi a nyugodt, s ezáltal mély légzést. Kapkodva, pánikolva a légzésszám jelentősen megemelkedik, ugyanakkor a légzés mélysége felszínessé válik, így nem jut elegendő oxigén a szervezetbe. Nyugodt légzéssel ezt megelőzhetjük!

Gondolkodj! - Gondolja végig, hogyan juthat legkönnyebben biztonságos helyre! Nem feltétlenül a legrövidebb út a célra vezető. Erős sodrásnál célszerű kihasználni az áramlást és annak segítségével úszni. Gondolja végig tud-e segítségért kiáltani!

Cselekedj! - Lassan, nyugodt légzés mellett, nem a legnagyobb erőbedobással próbáljon biztonságos helyre jutni!


Görcsoldás

Az izmok kimerülése és a kihűlés általános jele az izomgörcsök megjelenése. Izomgörcs esetén is a fent említett négyes szabályt kövesse! Álljon meg, Lélegezzen nyugodtan, Gondolkozzon, majd Cselekvésként kezdje el a görcsoldást. Lehetőség szerint fogja meg a medence szélét, vagy közeledjen a parthoz. Ha ez nem megoldható akkor a vízben lebegve kell megoldani a görcsoldást.

Számtalan görcsoldási technika létezik, minden egyes izomcsoportnál más és más. A lényeg, hogy a görcsben lévő izmot mozgásra bírjuk. Próbálhatjuk spontán mozgatni, vagy kezünk segítségével. Feszítsük és lazítsuk felváltva, próbáljuk nyújtani azokat!


Lebegés

Fontos, életmentő technika a vizen lebegés elsajátítása. Vízben tartózkodáskor érdemes gyakorolni, mert vészhelyzetben életmentő lehet. Sós (tenger) vízben ez könnyebb, hisz nagyobb a felhajtóerő.

Vizek veszélyei és megelőzés>>
A fürdés jogi szabályozása>>
A vízibalesetek okai>>
Önmentés>>
Eszközös társmentés>>
Közvetlen társmentés - vontatófogások>>
Közvetlen társmentés - szabaduló fogások>>
Mentés partról és csónakból>>
Tanácsok vízitúrázóknak>>
Baleset-megelőzés uszodában, strandon és aquaparkban>>
 
Köszönjük, hogy tiszteletben tartja a szerzői jogokat és hivatkozás nélkül nem vesz át tartalmat!

 


 

Szerző: Marsi Zoltán
Utolsó frissítés: 2013.06.16.