Amit a szaunázásról illik tudni!


Ki ne álmodozna a szürke hétköznapok alatt egy nyugalmas wellness-hétvégéről, hogy végre elengedhessen mindent és időt szakíthasson saját magára is? Végre valami, ami kényezteti a stresszes ember megfáradt érzékeit, ráadásul nem is egészségtelen. Bizony a népszerű wellness-elés nem csak kellemes, de testünkre és lelkünkre is jó hatással van. Érdemes kicsit tájékozódni a témában a tudatos és hatékony kikapcsolódás érdekében.

A wellnesshez tágabb értelemben nem csak a pezsgőfürdő, finn-szauna, gőzkabin stb. tartozik, hanem egy tejes életstílus. Az egészséges táplálkozástól kezdve a rendszeres testmozgáson keresztül a pozitív életfelfogásig sok minden a wellness részét képezi. Cikkünkben most elsősorban a szaunára fókuszálva csak az uszodák/szállodák hagyományos wellness-részlegét vizsgáljuk meg közelebbről.


Hogyan csinálják a finnek?

Finnországban (a többi északi országban szintén) hosszú múltra tekint vissza a szaunázás és mindmáig jelentős kultusza van. Számukra a szociális élet szerves része ez a tevékenység. Az eredeti szokás szerint a nők és a férfiak külön szaunáznak és mindannyian meztelenek, testüket lepedővel fedik. Nálunk ez a legtöbb helyen nem így működik, a szaunák sokszor koedukáltak és a meztelenség sem túl gyakori. Ez persze nem nagy baj, ettől még lehet nagyon jót szaunázni. Szaunázás előtt le kell zuhanyozni, hogy bőrünket megtisztítsuk a szennyeződésektől, ezt követően pedig csak száraz testtel szabad belépni. Amennyiben meztelenül szaunázunk, mindenképp törölközőre üljünk. Kellemes hatást nyújthat a forró kőre locsolt víz, esetleg illóolaj gőze, mely növeli a hőérzetet és a páratartalmat. A szaunában nem tanácsos 10-15 percnél tovább maradni, egy idő után menjünk ki és hűtsük le a testünket. Nem kell feltétlenül azonnal beugrani a jeges vízbe - ezt Finnországban is csak a gyakorlottak, sportosak teszik - hiszen fent áll a szívroham veszélye. Várjunk néhány percet, amíg kissé lehűl a testünk és utána jöhet a hideg zuhany. A forró és a hideg váltogatását maximum háromszor végezzük, mert megterhelő a szervezet számára.

Északon bevett szokás, hogy hideg vizes fürdés helyett úsznak egyet a jeges tóban, vagy meghemperegnek a hóban. Ez talán kicsit extrémnek hangzik, de feledhetetlen élmény, ha egyszer kipróbálja az ember. Egy másik finn szokás, hogy nyírfavesszővel csapkodják magukat a szaunázó emberek, ezzel is serkentve a vérkeringést. A rendszeres, szabályszerű, nem túlzásba vitt szaunázás rendkívül jó hatással van a keringésre és az általános egészségi állapotra.

Gőzfürdő

A gőzkabin abban különbözik a szaunától, hogy jóval alacsonyabb a hőmérséklet (40 fok körüli), a páratartalom viszont magas. A szervezet számára igen megterhelő ez a párosítás, ezért egyszerre 10-15 percnél tovább itt sem javasolt tartózkodni. A forró helyiségből kilépve fokozatosan hűtsük le a testünket zuhanyozás közben. A gőzfürdőzés számos előnyös hatása közé tartozik a keringés serkentése, a légutak és a bőr pórusainak tisztulása és a stresszoldás.

Pezsgőfürdő 

A pezsgőfürdő kellemes, lazító hatása a beáramló felmelegített levegő által történő masszírozásnak köszönhető. Számos előnyös élettani hatással bír, például: keringés- és anyagcsere serkentése, izmok és ízületek ellazulása, reumás fájdalmak enyhítése. Arról nem is beszélve, hogy akár egyedül, akár társaságban veszünk pezsgőfürdőt, a stressz alól felszabadulunk és javul az általános közérzetünk. Azzal azonban nem árt tisztában lenni, hogy a meleg vízben könnyen felszaporodnak a kórokozók, baktériumok, így az otthoni pezsgőfürdők gyakori tisztítására mindig oda kell figyelni.

A szaunázás élettani hatásai

Mi zajlik le testünkben, amikor beülünk a forró szaunába, majd jéghideg vízzel öntjük le magunkat? Miért jó, és miért rossz a szaunázás? Aki gyakrabban jár szaunázni, abban valószínűleg felmerültek már ezek, és hasonló kérdések. Lássuk hát a válaszokat és egyéb érdekességeket!

Élettani változások

A szaunában lévő magas hőmérsékleten az erek kitágulnak és nő a pulzus (percenkénti szívverések száma), bőrünk viszonylag hamar elkezd izzadni. Testünk ezzel a fokozott izzadással igyekszik kompenzálni a forróságot, hogy a szervezet hőháztartása egyensúlyban tudjon maradni és a belső hőmérséklet minél kevésbé emelkedjen. Szaunázás alatt normálisan 10-15 percet töltünk bent, mielőtt kimegyünk hűsölni és ez idő alatt akár fél liter vizet is veszíthetünk, fontos tehát megfelelő mennyiségű víz fogyasztása.

Előnyök

  • A verejtékezés miatt megnő a bőr vérellátottsága, a kitágult pórusokon keresztül könnyebben távoznak a salak- és méreganyagok.
  • A meleg szauna és a hideg zuhany váltogatása serkenti a keringést és ezt rendszeresen végezve rugalmasabb, feszesebb lesz a bőr, illetve javul az immunrendszer működése.
  • A belélegzett meleg levegő tisztító hatással van a tüdőre és felsőbb légutakra, növeli a tüdőkapacitást, ezzel serkentve a légcserét. A rendszeres szaunázás előnyös hatásaiból az asztmás emberek még többet érzékelhetnek, mert enyhíti tüneteiket.
  • A magas vérnyomásban szenvedők ezzel hasonlóan vannak, hiszen a rendszeres szaunázás csökkenti a vérnyomást.

Veszélyek

Valószínűleg nem meglepő, hogy a szaunázás sokoldalú előnyös hatásai mellett sajnos veszélyeket is hordoz. Ezek azonban odafigyeléssel könnyen megelőzhetőek, úgyhogy aggodalomra semmi ok.

  • Amennyiben egészséges az illető, a szaunázás gyermekkorban sem tilos, de csak rövidebb ideig javasolt. A gyerekeket 5-10 percnél tovább ne tartsuk bent a szaunában és lehetőleg alacsonyabb szinten tartózkodjanak.
  • Idős korban is hasonló a helyzet, a szaunázást érdemes rövidebb ideig és körültekintően végezni, illetve a hideg periódus intenzitásán csökkenteni.
  • Keringési betegségben szenvedőknek célszerű kikérni orvos véleményét.
  • Ittas, illetve másnapos állapotban nem javasolt szaunázni. Az ember nehezebben érzékeli, hogy mikor kell kimennie, illetve az alkohol növeli a vérnyomásesést, ami ájuláshoz vezethet.
A szaunázás szabályai>>
Szerző: Koszorú Kamilla
Utolsó frissítés: 2014.01.30.