Tanácsok túrázóknak


A kirándulás az egyik legősibb kikapcsolódási mód, amely kiválóan átmozgatja valamennyi izmot, remek társas együttlét, tökéletes módja a stressz levezetésének. Akár egy napos, akár több napos kirándulásra indulunk segélynyújtói szempontból kiemelendő, hogy az egészségkárosodások a lakott területektől távolabb alakulhatnak ki, a bajba jutott megközelítése akár több órát (extrémebb esetben napot) vehet igénybe. A megfelelő terhelés kiválasztásával a túrázás, a legtöbb krónikus betegségben szenvedőnek is javasolt.

Sokszor jelent problémát a nem megfelelő lábbeli, mely bőrelváltozásokat okoz. A hosszabb ideig fennálló, enyhe súrlódás és nyomás a bőrt kettészakíthatja, vagy kialakulhat vízhólyag. Megelőzésként nemcsak a megfelelő lábbelire, hanem a zoknira is figyelmet kell fordítani. Elengedhetetlen, hogy a zokni túl érjen a lábbeli szárán! Érdemes időről időre levenni a cipőt vagy bakancsot, ellenőrizni a bőrfelületet. Már a legkisebb elváltozásnál (bőrpír, enyhe fájdalom) érdemes sebtapasszal fedni az érintett felületet.

Mindig gondoskodjon megfelelő mennyiségű folyadékbevitelről! Ezzel számos kellemetlen állapotot megelőzhet. A folyadékpótlás mellett figyelmet kell fordítani a megfelelő hőháztartásra. Öltözzön rétegesen, mindig hőérzetének megfelelő mennyiségű ruha legyen önön. Részesítse előnyben az izzadást áteresztő felsőruházatot. Ne feledkezzen meg a kellő energia bevitelről sem. A könnyen emészthető, nagyobb energiatartalmú ételeket válassza, ezek főként szénhidrátok. Gyors energiapótlásra alkalmas a szőlőcukor, ne felejtsük el, hogy a hirtelen vagy huzamosabb terhelés könnyen felboríthatja a vércukorszintet!

Az enyhe, kellemetlen esetek közt említhetők még a kisebb szúrások, vágások és horzsolások, továbbá a napégés (különösen magas hegységekben pl. Magas-Tátra). Előbbiek kezelésére fertőtlenítőszert és sebtapaszt használjon, míg az égésnél a megelőzésre fordítsa a legnagyobb figyelmet. Különösen fontos a fejbőr (arc, fül, ajkak) és a szemek védelme. Szerencsés esetben csak kellemetlenséget okoznak az állati csípések, súlyosabb esetben allergiás reakciók alakulhatnak ki.

Súlyosabb sérülések közül a végtagsérülések a leggyakoribbak, ez lehet rándulás, ficam, törés. Ezek kialakulásának esélyét jelentősen csökkentheti a megfelelő lábbeli, a megfelelő súlyú és rögzítésű hátizsák, továbbá a körültekintő gyaloglás. Rándulás és ficam esetén fontos - a nyugalomba helyezés mellett – a mielőbbi hűtés, ez történhet forrásvízzel, a kulacsban lévő ivóvízzel, de léteznek speciális hűtőspray-k és tasakok.

Nemcsak a sérülések bekövetkeztekor kell gondolni a lehűlés lehetőségére! Az eső, a levegő páratartalma, a nedves ruházat és a szél jelentős hőelvonó hatással bír. Kedvezőtlen időjárási feltételek mellett fordítson kiemelt figyelmet a megfelelő öltözetre, illetve a lehűlés tüneteinek keresésére, felismerésére. Amennyiben a lehűlés tüneteit észleli, törekedjen a nedves ruházat leváltására, igyekezzen minél előbb meleg helyre jutni. Segíthet, ha megáll, és álló helyzetben végez kissé intenzívebb izommunkát. Amennyiben a bajba jutott járásra képtelen takarja be, lehetőség szerint használjon izolációs fóliát!

Több napos kirándulás során minden este fordítson figyelmet a láb bőrének alapos áttekintésére. A legkisebb elváltozáskor is alkalmazza a fent leírtakat. Elengedhetetlen a megfelelő higiénia, a láb-, a hónalj- és a nemi szervek tisztítása naponta, a kéz és az arc mosása naponta többször indokolt. Amennyiben víz nem áll rendelkezésre (mosakodáshoz) használjon nedves törlőkendőt! Érdemes készülni fájdalomcsillapítóval, fejfájást eredményezhet a napszúrás, a magaslati levegő (légnyomás) és a folyadékháztartás felborulása is. Középhegységi erdőkben kirándulva a túra végén vizsgálja át teljes testét, nincs-e kullancs valahol!

 


Szerző: Marsi Zoltán
Utolsó frissítés: 2017.07.01.