Az elsősegély-oktatás módszertana


Az elsősegély-oktatás módszertana

 

Szerző: Marsi Zoltán
Szakmai lektor: Dr. Mártai István

 

Terjedelem: 104 oldal
Méret: A4
Kötés: spirálozott, műanyag előlappal, papír hátlappal

 

WEBSHOP>>

 

Tartalom:

A szerző előszava 5
1. Az elsősegély-oktatás jelentősége 7
1.1. Miért célszerű elsősegélynyújtást oktatni? 8
2. Az elsősegély-oktatás történeti áttekintése 10
3. Az elsősegély-oktatás megjelenése a hazai pedagógiai és egészségügyi dokumentumokban 11
3.1. Nemzeti Alaptanterv 11
3.2. Kerettantervek 12
3.3. Érettségi vizsga követelményei 13
3.4. Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 14
3.5. Magyar Vöröskereszt (MVK) 14
3.6. Magyar Resuscitatios Társaság (MRT) 15
3.7. Magyar Oxyologiai Társaság 15
4. Elsősegély-oktatás megjelenése hazai publikációkban, konferenciákon 15
4.1. II. Máltai Országos Elsősegélynyújtó Konferencia 16
4.2. Elsősegély-oktatók konferenciája 16
4.3. Az elsősegélynyújtás attitűd és tudásvizsgálat az iskolai oktatás fejlesztéséhez 17
4.4. Ajánlás az iskolai elsősegély-oktatás és újraélesztés-oktatás minimális szintjéről 17
5. Elsősegély-oktatás helyzete Európában 18
5.1. Nemzetközi Vöröskereszt 18
5.2. Egyesült Királyság - St. John Ambulance 20
5.3. Ausztria 21
5.4. Németország 23
5.5. Svájc 23
6. Az elsősegély-oktatás helyzete hazánkban 24
6.1. Az elsősegély-oktatás szervezési formájának vizsgálata 24
6.2. A hazai tankönyvek elsősegély tartalmának elemzése 25
6.3. Elsősegélynyújtás Oktatásáért Alapítvány 28
6.4. Magyar Vöröskereszt 31
Balatoni Elsősegélynyújtó Szolgálat 32
7. Az elsősegély-oktatás tartalmi javaslatai 33
7.1. Az iskolai elsősegély-oktatás tartalmi javaslatai 34
7.2. A javasolt témakörök rövid, szakmai tartalmai 37
8. Életkori sajátságok 45
8.1. Óvoda 45
8.2. Alsó tagozat 47
8.3. Felső tagozat 48
9. Az elsősegély-oktatás személyi feltételei 49
10. Az elsősegély-oktatás tárgyi feltételei 53
11. Az elsősegély-oktatás keretei 56
11.1. Tanórai keretek 56
11.2. Az elsősegély-ismeretek tantárgyi kapcsolódása 60
11.3. Szakköri keretek 62
11.4. Egyéb lehetőségek 62
12. Módszertani ötletek 63
12.1. Módszertani javaslatok 63
12.2. További módszertani gondolatok 75
12.3. Számonkérés, értékelés, visszajelzés 76
12.4. Tanuljon a diákoktól! 81
13. Baleset-szimulációs oktatás lehetőségei 82
13.1. A baleset-szimuláció jelentősége 82
13.2. A baleset-szimuláció elemei 83
13.2.1. Élethű környezet 83
13.2.2. Imitátor 84
13.2.3. Sminkek 85
13.2.4. Baleset-szimulációs forgatókönyv 86
13.3. Az ellátás értékelése 87
13.4. Példák alap szimulációkra 88
13.5. Példa verseny szimulációkra 91
13.6. Imitátor és sminkes képzés hazánkban 92
14. Digitális eszközök használata az elsősegély-oktatás során 92
14.1. Első lépések 94
14.1.1. Blog létrehozása 94
14.1.2. Közösségi felület 94
14.1.3. E-mail 96
14.1.4. Az első digitális órák 96
14.2. Ízelítő a digitális oktatás lehetőségeiből 97
14.2.1. Prezentáció 97
14.2.2. Interaktív tábla 98
14.2.3. E-learning 98
14.2.4. Képregény készítés 99
14.2.5. Infografika 99
14.3. M-learning 99
14.3.1. Tudásellenőrzés/verseny 99
14.3.2. Elsősegély alkalmazások 100
14.3.3. Életmód alkalmazások 101
14.4. Példák a digitális eszközök gyakorlati használatára 101
14.4.1. Tudásellenőrzés 101
14.4.2. Skype 102
14.5. Kihívások a digitális oktatás terén 102
Linkajánló 103
A kiadványban használt rövidítések 104
 
WEBSHOP>>